Followers

Sunday, February 26, 2012

Today is cool

Broommm..Broommm by LittleGurl
Assalamualaikum w.b.t

Hello peoples :) 
Today is the day that i feel so lazy to do anything haha. The weather is still really good and bright lately. It already took about 2 weeks i drove by myself using sister's car since i got my own license. It was so exciting! ^^ Berlagak teror di atas jalan padahal lesen P kot. The first day i drove last 2 weeks, kereta mati tengah jalan pon i rasa seronok hahaha. That's sound weird right? Padahal kereta laju-laju, jalan besau boleh pulak aku nak rileks. Over betol -.-

However, dah masuk 2 weeks rasanya lagi confident nak bawak :) Even kadang-kala ade buat a little bit (eh?) mistakes on the road pon eg ; bawak laju time selekoh, bawak terlalu perlahan macam kura-kura time selekoh, nak cium bontot kereta orang and so on so forth. Ok memang buat orang sebelah kecut perut time tu hahaha. Esp my mom la kan, sebab sekarang ni i dah jadi driver pulak :)) But Alhamdulillah setakat ni driving tadelah sehingga boleh membahayakan. My mom, sister and niece kata i bawak dengan berhemah dan penumpang pon dalam keadaan tenang wakakaka. But still need improvement, itu harus :)

Btw, i got nothing much to say for today actually. 

Cuma satu saja benda yang i selalu sedar, selalu fikir sorang-sorang. Dah lama :) Maybe tak berkesempatan nak kongsikan saja. Dalam hidup ni kan kadang-kadang i selalu fikir, kenapa ye orang jahat yang buat jahat selalu saja hidup tenang, sedangkan kita yang baik-baik bila buat silap mesti dapat balasan terus. Err got what i mean? Maksudnya macamni la, its random ok, sebagai contoh bila orang yang jahat (perogol, perompak, pembunuh) buat apa-apa kesalahan, susah betul kan dorang nak kena tangkap or whatsoever. Yelah, 20 tahun buat benda jahat saja, tapi tak pernah tertangkap langsung. Lepastu hidup pulak tenang lenang kaya raya. Berbeza pula dengan kita yang baik-baik, biasa-biasa ini (ehm ehm baik maksudnya tade melakukan sebarang jenayah @ kelakuan yang tidak baik), sekali buat jahat atau kesalahan dalam masa beberapa saat, mesti akan dapat balasan. Yes, i selalu sedar perkara macam ni berlaku.

Masa sekolah/campus dulu, banyak kali jugak dapat bencana T__T. Bencana apa, bencana hilang kasut, hilang baju seluar sebab kena curi. Lepastu bila buat apa-apa event, macam-macam hal terjadi. Itu tak kena, ini tak kena. Padahal kita dah cuba buat yang terbaik. Tapi ada saja halangan yang terjadi. Korang penah alami?

For me, sebenarnya itulah orang kata setiap ujian/dugaan dari Yang Maha Esa sebenarnya untuk menghapuskan dosa-dosa kita yang lampau. Kita mungkin tak sedar kita buat silap walaupun kesilapan kecil, apatah lagi kesilapan besar yang kita sedar tapi buat-buat tak tahu. Kita kena bersyukur sekurang-kurangnya Allah s.w.t bagi kesedaran cepat kepada kita yang sentiasa lemah dengan godaan syaitan ni. Kadang kita ni buat jahat sikit, mesti dah rasa, eh tak boleh ni nanti Allah marah. Eh salah buat macam ni nanti Allah nampak. Eh tak boleh mengumpat ni, nanti Allah bagi ujian macam-macam. See? 

Ya kita manusia yang serba kekurangan. Itu sebab kita kena sentiasa jaga solat, baca Al-Quran, supaya iman kita lagi kukuh dan kuat :) Nak buat apa-apa pun sekurang-kurangnya kita sedar dan tahu mana yang salah dan mana yang betul. Kalau ada apa-apa ujian atau dugaan yang kita kena hadapi, kita kena kuat dan tabah. Sebab mungkin dugaan itu datang disebabkan kelalaian atau kesilapan kita yang dulu, mungkin? Kita cuba istiqamah diri, cuba bersikap tenang dan fikirkan penyelesaian. Kenapa ini terjadi, kenapa itu terjadi, ada hikmahnya. Mungkin kadang kadang kesedaran datang lambat, tapi bila tiba masanya kita akan terbuka hati untuk cuba jadi yang lebih baik. 

Yang penting, jangan salahkan Allah s.w.t sebab Dia pencipta kita. Dia yang memberi rezeki kepada kita, kebahagiaan kepada kita, keamanan kepada kita. Dugaan itu sebenarnya Allah s.w.t beri untuk orang-orang yang bersabar :)) Dugaan itu mematangkan kita, supaya kita lebih tangkas berfikir dan boleh menyelesaikan setiap masalah dengan rasional. Dan sedar tak? Kadang-kadang bila kita dapat sesuatu ujian, Allah s.w.t berikan pula kebahagiaan yang tak henti-henti kepada kita. Sebagai contoh, mula-mula kerja tempat baru rasa tertekan, itu tak tahu, ini tak tahu. Tapi lepas dah berbulan kat tempat kerja baru, semua benda jadi mudah, rezeki melimpah ruah, boleh kawen, dapat isteri/suami yang baik pula, dapat anak-anak yang comel soleh/solehah. Nampak tak? Itulah kebahagiaan yang saya maksudkan :)

Yang penting, kita kena sentiasa berdoa supaya kita sentiasa mendapat jalan yang benar. Supaya kehidupan kita sentiasa dilimpahi rahmat dan berbahagia selalu :) Saya sebenarnya bersyukur sangat-sangat sekarang ini, saya rasa bahagia sangat, sebab orang yang saya sayang sudah mula berubah dan saya juga turut ingin melakukan perubahan dari semasa ke semasa, menjadi insan yang lebih baik. Yang dah baik, kita cuba baik kan lagi. Baik itu banyak cabangnya, dari segi akhlak, moral, sikap dan sebagainya.Yang penting niat kita betul, InsyaAllah kebenaran itu akan ada :)





Jangan lupa, buang berprasangka buruk dan berfikir yang baik-baik saja. Dalam banyak-banyak keburukan, kita kena pandang satu kebaikan (Tuan Haji Rosli). Itu yang lebih baik :))












err, bukan ke awal tadi kata nothing to say. tapi ini panjang menjela? dah dapat taip terus nak taip panjang hahaha eh entry kali ni bukan ceramah kan? sekadar berkongsi pendapat, apa yang ada dalam hati sekarang ni, sementara ada mood ekekekekeke ^^ chills!



www.tips-fb.com

5 comments:

Miss Purple on February 26, 2012 at 4:52 PM said...

btul2, sy jgk rs perkara y sama. kalau kta tba2 sdar y kta buat silap tu mknanya Allah yg bagi signal kat kita utk lari atau baiki kesilapan kta balik. Betapa Allah s.w.t syg dan tak pernah lupakan kita...T_T..

Unknown on February 26, 2012 at 10:21 PM said...

peringatan DIA untuk setiap hambaNya berbeza kan...?? tunggu kita sahaja y menyedari ataupun x...

#nice blog anyway...:)

hidaya shamsudin on February 28, 2012 at 8:25 AM said...

Hi there Little girl,
Thanks for dropping by y blog and do keep in touch,ya ;-)

And Glas to hear to love the lasagne.

orggilacinta on March 3, 2012 at 11:20 PM said...

hi awak.. jom join contest ni jom join contest..

http://nurhezlinda.blogspot.com/2012/03/contest-saja-saja-buang-masa.html

Fid"s on March 20, 2012 at 11:36 AM said...

banyak dan macam-macam kisah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

LittlegurlPunyeBlog Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Ugg Boots Sale | web hosting