Followers

Friday, December 16, 2011

Bergotong royong makang sugha

Broommm..Broommm by LittleGurl
Assalamualaikum w.b.t

Hai semua! ;) Selamat Hari Ibu segala hari untuk harini. How's your day today? Mesti seghonok kan? Oh just make it fun babeh! ;) Even mood aku bukan mood fun sangat pon harini hahaha sebab jiwa & lara tengah bergaduh ish ish lepastu jiwa dok kata lara manja asyik nak melara je kan lepastu lara dok kata jiwa tu kaki jiwang haaa tu sebab aku rasa tak stabil sikit harini. But don't worrylah babeh, abaikan si jiwa & lara tu kite just enjoy our day! ;))

Psstttt aku tak penah seumur hidop tengok orang buat bubur as-syura. Ceh panggil bubur as-syura tu. Padahal kat kampung aku panggil sugha je haha. Senang nak sebut, senang nak ingat teeeheeeee. Aku sebut sugha je ea korang tak kesah kan? Ok thanks ;)

2 hari lepas umi aku dapat jemputan untuk join program memasak bubur as-syura ni. Umi dah offer aku suruh ikut dia join lagipun program ni program rukun tetangga sebab umi aku ajk kat kampung ni. Aku 2 3 kali jugak pikir nak pi ke tak hahahahahaha. Kemain siap pikir tu cis. Nampak sangat aku ni malas tahap ape entah. Padahal duduk rumah melagha buat benda tak pekdah. So aku buat keputusan nak ikut umi harini, lagipun aku tak pernah langsung tengok proses macam mana sugha dibuat eeeheeee. Aku kan tengah mengumpul ilmu masakan untuk bakal suami tercinta kahkahkahkah. Bagos tak bagos tak? Pehlissss semua cakap aku bagos! ^^


 Pukul 8.30 pagi dah terpacak kat rumah salah sorang ajk. Memandangkan rumah dia ada kawasan luas lepastu ade pulak tempat parking lepastu bahan-bahan nak buat sugha semua dah ade rumah dia, memang sesuai sangat program ni buat kat situ. Alhamdulillah cuaca sungguh baik ehmm ehmm bukanlah baik sangat pun tapi bersyukurlah sebab tade ribut. Hujan tetap ada. Memang dah musim kan wuuu wuuu.


Disebabkan niat aku baik harini, korang bayangkan aku tak mengalami sebarang kesakitan dibahagian pinggang atau belakang disebabkan terbongkok mengupas bawang, daging, apatah lagi dibahagian perut. Dibahagian perut tu aku memang dah agak dah sebab dah sarapan pagi kat rumah dengan nasi lemak yang berlemak. Biasanya waktu makan tengahari aku jam 12 tengahari hingga 2 petang je. Kalau makan selepas waktu tersebut alamatnya berkeronconglah dan sakitlah perut gua minta diisi walaupun sesuap nasi. Ceh. Nasi je beb, benda lain takleh masuk wakakakaka. Memang kampung betullah gua. Tapi tadi hidangan untuk PEMBUAT sugha waktu tengahari adalah laksa. Laksa pon aku makan dalam 10 sudu. Eh banyakkkk tu. Tapi laksa beb, perut aku mana bleh masuk laksa waktu tengahari. Tapi gumbira sungguh hati sebab tadi perut dah boleh menerima laksa dengan jayanya tanpa halangan. Yehhuuuuuu!!!


Inilah sebahagian ajk yang join! Dorang sangat sporting memang hingaq betoi la suasana. Memang tak rugi aku ikut kan dari dok ternganga sorang-sorang kat rumah dan melayan jiwa & lara tuuuuuuu. 

Pagi tadi memang kalut kot sebab bayangkan nak carik-carik daging 30kg pon tadi, nak kupas bawang berbakul-bakul pon tadi, nak goreng kelapa pon tadi, nak rendam kacang pon tadi, nak blander itu ini semua tadi. Fuhhh memang tak menang tangan betol. Sampai ada sorang pakcik tu kata nampaknya sugha kita siap subuh esok hahaha wah wah wahhhhh pakcik buat saya kecut perut tau T.T

Tapi Alhamdulillah setelah berpenat lelah walaupun tukang masak, tukang pengacau dan mengacau (pon ade?) tak ramai pon, finally berjaya jugak masak bubur as-syura sedap hingga menjilat jiwa & lara huahuahuahuahuahua!!!!
Ini umi gua tengah beristirehat sambil berkata no komen no komen kihkihkih!





Kadang seghonok jugak join program macamni. Lebih-lebih lagi kalau ada pangkat makcik-pakcik macam tadi teeeeeheeeeee. Bising kemain, bergurau senda mengalahkan orang muda. Sporting sangat! Errrr boleh la belajar sikit-sikit macam mana nak bercakap dengan orang lebih tua ni ehmm ehmmm. Practices make perfect huahuahua!



Psstttt orang asyik dok tanya aku bila nak kawen ni camne? T.T







www.tips-fb.com

6 comments:

Sya_Merpati Putih 88 on December 17, 2011 at 12:52 AM said...

meriah nye gotong royong...=)

starzieti on December 17, 2011 at 1:25 AM said...

sedapnye syura tuh. da lame tak makan. wuwuwu. nak sikit ! hee. :D

LittleGurl on December 17, 2011 at 9:34 AM said...

Terbang bersamaku : lame gila tak gotong royong macamni. best! ;)

LittleGurl on December 17, 2011 at 9:35 AM said...

starzitie : really? oloo ciannye! meh nak suap you! ;D

Nurul Iman Rosman on December 17, 2011 at 11:34 AM said...

dah lame tak bergotong royong macam ni. selalu gotong royong pon time raye je. hehe ;)

widiea azira on December 17, 2011 at 2:12 PM said...

alaaaaaa nak semangkuk!! my peberet taw shura nih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

LittlegurlPunyeBlog Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Ugg Boots Sale | web hosting