Followers

Tuesday, August 9, 2011

Aku vs Job

Broommm..Broommm by LittleGurl
Assalamualaikum w.b.t

Sekarang dah masuk bulan 8. Fuh. Sedar tak sedar dah hampir masuk 3 bulan aku goyang kaki kan. Hamboi, study dah habes, keje takde, ape kau ingat ade datuk nak sponsor kau wahai LG? Oh alangkah seronoknya jika itu yang terjadi. Yes yes i know after graduate for sure everyone searching for a job. Same goes to me. Kawan-kawan aku kebanyakan apply time final exam. 

How about me? Oh please aku jenis susah nak campur adukkan belajar dengan benda-benda lain. Bagi aku nanti jadi serabut then hidup aku nanti jadi tak keruan. Aku lebih suka focus untuk final exam memandangkan ini adalah tahun terakhir kan. And aku respect spring kat member-member aku yang berjiwa kental menghadapi ujian semasa final exam haritu. Mane tak kental esok kau ade paper, tapi petang tu kena pegi interview. -_- Satu ape pun tak sempat nak prepare. But luckily dorang sume dapat keje tu! Wah that's great! Haku? -_-

Alhamdulillah result final exam haritu cukup mengujakan walaupun tadela bagos sangat pon. hua hua hua! Tapi at least aku berjaya jugak habes dan tak tersangkut kat mana-mana paper kan. Memang risau takyah nak cerita la bab thesis tu aku paling takut. Bukan senang nak setelkan hal thesis tu pegi situ sini. Dah la aku tade lesen kereta sobsobsob transport aku masa buat thesis haritu cuma berbekalkan bas rapidKL dan menumpang kasih member je. Syukur sangat-sangat sebab sume da setel yay! This 23rd October nanti tarikh aku convo. Korang datang eh nanti kat UiTM Shah Alam? Jangan datang je tau tapi bawak la bunga-bunga ke teddy bear ke, takpun lolipop harga RM 0.20 tu pun orait! ;D

Itu hari aku hantar resume dekat RHB Bank. Alhamdulillah aku dapat offer interview dekat cawagan kat area Masjid Jamek tu. Berbekalkan sijil dengan resume yang aku main hentam koromo je isi, aku pun pergilah interview. Dada takyah cerita memang dupdapdup. First time ne interview! Sape tak cuak beb?


Malam sebelum tu kau tau tak along aku siap suruh aku dressing awal-awal sekali dengan handbag dengan kasut sume-sume lah. Sebab dia nak tengok aku jalan macam mane. Ceh dah macam nak pergi inteview pramugari pulak. Ggrrrrrr. Anak sedara aku dah tibai gelak kan sekali yang kecik-kecik tu sekali nyebok jugak main handbag. Yelah aku jarang la pakai seluar slack dengan kemeja ni. Nak pulak pakai kasut tinggi tu memang bukan aku lettew. Along kata interview bank kena nampak confident, then dressing pon kena korporat juga. Ok fine, fine. -_- (padahal aku pegi interview nampak selebeh jerk)

Sebelum aku masuk interview, dah ade sorang yang masuk, then ade sorang perempuan yang tunggu kat luar. Aku pun borak-borak la jugak. Ingat fresh graduate tapi sebenarnya tak. Dia dah keje dah almost 2 years. Aku lagi la bertambah berdebar kan, rasa macam nak tarik diri lah ape la macam-macam. Mestilah company tu nak ambek yang dah ade experience, ye dak? Freshie macam aku ne sape la nak pandang? Hua hua hua! Konon rendah diri la masa ne. Hihi

Bila nama aku dipanggil, maka berlakulah conversation antara aku dan interviewers ;)

Blablablablabla....

Interviewer : I think QS is a professional job. Why you prefer to join banking industries?


Yes, itulah soalan utama yang dia tanya. FYI, aku bukanlah budak akaun yang biasa akan join banking bukan baking. Tapi aku adalah graduate course Quantity Surveyor yang sepatutnya involved dalam construction industries dan bukan banking industries. Ramai yang pelik kenapa bank weh? Kenapa tak mintak QS?

Bagi aku rezeki tu ada dimana-mana. Even aku taktau lagi macam mana environment banking, bagi aku kerja kat mana-mana pon kita kena cuba serasikan diri dengan tempat tu. Yes contoh senang kalau tiba-tiba korang kena join mane-mane group kan time buat assignment dan bukan dengan geng sendiri. Korang takbleh la nak ikot kepala sendiri dalam buat keputusan btol tak? Mesti kena cuba kenal dulu ahli kumpulan, lama-lama korang akan rasa 'eh best jugak budak-budak ne. satu kepala'. Alaa macam orang selalu cakap, tak kenal maka tak cinta.

Bagi aku bila aku dapat this opportunity, aku cuba grab. Memang aku dah cuba mintak kat company yang sepatutnya mengikut aku punya course sebenar, tapi tade feedback pulak kan. Mungkin tade rezeki lagi. So why not even lain bidang pon, cuba la mane-mane yang patut. hohohoho. Ini aku punya opinion la kan. Tak salah kot kalau kita cuba jalan lain jugak. Eh ke korang tak rasa macam tu? -_- Lain orang, lain pendapat.

Alhamdulillah lepas dah abes interview itu hari, aku dapat pulak masuk 2nd stage dimana 2nd stage ne melibatkan assessment. Assesment ne aku mula-mula ingat macam duduk dalam 1 class then ade quiz ke ape kan? Hihihihi. Tapi rupanya tak.

Part A : 28 questions (25 minutes)
Part B : 44 questions (20 minutes)
Part C : 90 questions (15 minutes)

Nah ambek kau jawapan tu mane nak tiru weh? Dah la masa singkat. Ggrrrrr. Soalan tu tade la susah sebenarnya bagi aku tapi kalau dah rushing gila nak jawab, hai aku taktau la kan markah dapat berapa. HAHAHA. Dah la Part A kena jawab maths. Maths pulak siap ade graph segala bagai kan. Dah macam back to school je rasa. Tapi sume soalan ne general la. Maybe dia saje nak menguji otak minda kite je. ;) Tawakal.


Masa 2nd stage ne interview cuma 5 minutes. Sangat singkat sebab interviewer tu hanya tanya bila aku available kalau dah diterima keje. Hah? Diterima ke? Hahaha dah teruja kan aku masa tu. Pungpangpungpang habes interview dah boleh balik. Fuh lega yang teramat sebab sume dah setel. Sebab dah tade dah 3rd,4th,5th stage ke. Means that aku cuma tunggu result saja.

Sementara aku tunggu result, aku apelagi terus cabut balik kampung sekojap sambut first ramadhan yay!



Semalam, sedang aku goyang-goyang kaki tengah blogwalking tetibe aku dapat call. RHB BANK?

Staff : Assalamualaikum. Boleh saya cakap dengan Cik Nora Danish?
Aku : Iye saya (dengan penuh sopan santun)
Staff : Saya dari RHB Bank ye cik Nora. Buat pengetahuan cik Nora, cik Nora dah short listed untuk post collection executive. Bila ye cik Nora available untuk start keje?
Aku : (dalam hati dah berbunga ros neh!!) Eh eh? Yeke? Errrrr start keje?
Staff : Iye cik. Minggu depan akan keluar approval, then kena buat medical checkup lepastu nanti akan terima Letter Offer. Jadi, saya nak tau cik masih berminat atau tak sebab dah lama kan nak tunggu result. Kot-kot dah terima job lain.
Aku : Owh tak tak. Saya nak! saya nak! (hahahahahahaha)
Staff : Ok cik bila nak start keje ye?
Aku : Kalau masuk sebelum raya boleh apply cuti raya tak?
Staff : Saya tak pasti. Tapi biasanya sebulan masuk baru boleh apply cuti. Cik nak start lepas raya?
Aku : Yes! yes! Nak start lepas rayalah. Sebab raya tu kite ade kenduri wooooo.... ngehngehngeh!
Staff : Ok terima kasih cik yang comel.

(Dialog diubah mengikut citarasa. Tapi pasal raya tu betol tahu. >.<)

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Ilahi selepas berusaha dan tawakal, dapat jugak keje untuk pertama kalinya dalam hidup aku. Sebelum ne setakat keje jadi waiter kat hotel boleh la kan. Tu pun beberapa hari je pun. Wakakakaka.

Syukur Alhamdulillah, mungkin ini adalah rezeki dan nikmat yang diberi sempena bulan yang mulia ini.






Eh ke rezeki nak kawen ne? Oppsstttt hahahahaha





Nota kaki : don't be too choosy. grateful is everything.


www.tips-fb.com

7 comments:

Hadiran Nibum on August 9, 2011 at 3:42 PM said...

oit adeq.. congrats...
cmne u jwb bile die tnye nape pilih bank ni?
mase u hantar resume tu, die tak gtaw ke nak sijil ape, banking ke ape ke.
i nak jugak keje yang bukan qs ni
share it!!!

congrats

LittleGurl on August 9, 2011 at 3:58 PM said...

tengkiu kakak! ;D
kite kena paksa woo apply bank. hahaha. paksa la sgt kan.takpun,kan kena paksa then antar camtu je resume.ikotkan mmg dia nak experience and of cos la background banking bru senang dia nak hire kan.tapi akak kata try jela dulu,mane tau kot dia kasi opportunity utk fresh graduate.bile dia tnye why nak involved banking, kite just gtaw yg kite nak go through many challenges and try to work under conducive environment. skg ne xleh memilih sgt keje, so why not just grab this opportunity and gtau la yg kite so luckily dpt opportunity utk join banking and willing to contribute our skills and knowledges ;) main hentam je aritu kak dee. hahaha. nasib yg interviewer aritu sporting je, chinese man tapi bila kite interview dgn dia, xrasa takut pun sbb dia open minded. jom kite pakat2 terjah bak plak ;D

LittleGurl on August 9, 2011 at 4:00 PM said...

eh eh correction 'bank' not 'bak'. wakakaka ;D

N.A.M on August 9, 2011 at 6:43 PM said...

Congrats dear..hehe..

Hadiran Nibum on August 9, 2011 at 8:37 PM said...

memang nak try terjah jugak kerja2 bank ni. risaw jugak takut kena bersaing dgn bebudak account n banking.

tp try je la kan.

but now, i study la kejap. huhuhu

Anonymous said...

awk hantar resume tros kat rhb ka?

anne said...

Nak tnye,brape lame ye slps interview dia bg keputusan samade kite dpt keje x dgn diorg???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

LittlegurlPunyeBlog Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Ugg Boots Sale | web hosting