Followers

Friday, April 26, 2013

Small girl with big heart

Broommm..Broommm by LittleGurl

Assalamualaikum w.b.t

Kata umi, hidup ni kadang-kadang ada pahit manisnya. Namun Allah s.w.t memberi kita peluang untuk membuat pilihan, yang pahit atau yang manis. Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya yang kita tak tahu. Tapi percayalah, derita yang kita rasa sekarang mungkin akan diganti dengan kebahagiaan pada masa hadapan. Yang penting kita mesti bersabar, kuat, bersyukur dan yakin dengan kuasa Allah s.w.t. Tak guna kalau asyik mengeluh, berputus asa dan hanya tahu menyalahkan orang lain. Selama-lamanya pun hidup kita tak kan tenang. Kita rasa seolah-olah tenang namun hakikatnya hati kita yang paling derita. Jangan ego dengan diri sendiri, lagi-lagi dengan kuasa Allah s.w.t, rasa macam diri betul dan sempurna. Ayuh kita mulakan kehidupan yang baru :)

Biar apa orang cakap kat kita, biar apa orang buat kat kita, yang penting kita mesti jujur & ikhlas. Hanya Allah s.w.t Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Itu kata-kata semangat yang umi selalu bagi. Kalu teringat memang nak senyum sampai ke telinga dan automatik rasa aman dunia hihi. Memang betul cakap umi, keajaiban dan kuasa Allah s.w.t takda sapa boleh tandingi. Ujian & dugaan-Nya tiada siapa yang boleh duga. Namun kita sebagai hamba-Nya perlu terima dengan hati terbuka, setiap perjalanan yang kita lalui, Dia telah rancang dengan sempurna. Bila dugaan datang, barulah kita tahu siapa yang lebih sabar, siapa yang lebih kuat dan siapa yang dapat hadapi setiap ujian dengan lebih tenang. Apa yang pasti kita mesti sabar dan tabah. Kita mesti sentiasa berfikiran positif, cuba ambil jalan yang mudah dan jangan persulitkan. Dan yang paling penting apa-apa keputusan yang dibuat ada melalui istiqarah, InshaAllah, Allah s.w.t akan mempermudahkan urusan kita dan menunjukkan kebenaran.

Kata umi lagi, dugaan Allah s.w.t ni kadang-kadang hanya ujian untuk melihat kesabaran kita, ketabahan kita dan Allah s.w.t takkan beri ujian ini jika kita tidak kuat. Yang penting hati kita yang ikhlas, jujur dan tulus. Sebab itu Allah s.w.t bagi kita ujian sebab Allah s.w.t nak hati kita lagi kuat dan bersih dari apa yang kita dah ada. IshaAllah, jika niat kita, hati kita sentiasa baik, Allah s.w.t akan sentiasa bantu kita dalam apa jua cara, mungkin bukan di dunia tetapi akhirat, InshaAllah.

Umi selalu pesan, tengoklah dalam kita menghadapi ujian dan dugaan, Allah s.w.t tetap sayang kita dengan memberi kita rezeki melimpah ruah, peluang yang lebih baik, kebahagiaan dan ketenangan dan Allah s.w.t akan memberi pembalasan kepada orang yang menganiayai kita, kebenaran itu pasti ada. Itulah nikmat Allah s.w.t yang tiada siapa jangka. Maha Suci Allah. Berkat kesabaran dan ketabahan, Allah s.w.t memberi jalan yang terbaik untuk kita. Dan kita harus sentiasa bersyukur disaat kita di duga apatah lagi disaat kita gembira. Alhamdulillah.

Sabarlah hati, kita akan sama-sama peroleh kebahagiaan tak lama lagi. ^^


Subhanallah aku amat menyayanginya. I’m proud to have you umi as my mom, seorang yang tabah, sabar dan tak pernah mengalah. Disaat dia jatuh, dia terus bangkit untuk memperjuangkan hak, dia terus bangkit untuk membesarkan anak-anak. Dan hatinya terlalu bersih,walaupun tegas tapi penyayang, sentiasa berprasangka baik, berniat baik, ikhlas dan jujur tanpa mengungkit apa-apa! Umi, that’s why peoples respect and love you just like I do. Puan Zainab,my teacher since I was kid until now and always, you are my sunshine, my first love and my true love until the end of my life. I want to be like you, small girl with big heart.

With Love,
Adik




Terima kasih sudi baca!
www.tips-fb.com

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

LittlegurlPunyeBlog Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Ugg Boots Sale | web hosting